Århundradets kärlekssaga – Märta Tikkanen

Jag har trappat upp på läsandet, åtminstone på svenska, för att jag snart ska skriva studenten. Nånting av Märta Tikkanen borde man väl ha läst, så jag lånade Århundradets kärlekssaga, den enda boken som jag kom på som hon hade skrivit. Av de sex böcker jag lånade trodde jag den skulle bli minst bra, så läste den först.

Boken var i diktform, men en positiv överraskning trots det – läs! Boken, eller snarare författaren, var mycket ärlig. Jag var på hemskt ovanlig humör idag (ovanlig åtminstone för mig), en sådan stämning som man har när man har varit på resa nånstans och måste åka hem. Tänkte närmast på gymnasiet; jag har haft det så bra (kiva, för dem som kan finlandssvenska)! Men hur som helst var det tillsammans med författarens uppenbara förtvivlan en konstig kombination. På ett bra sätt.

~ av christa89 på januari 2, 2008 - 15:27.

Kommentera

 
