Den amerikanska flickan – Monika Fagerholm

Redan första sidan visste jag att jag inte skulle tycka om den. Varför läser man alla 490 sidor av en bok man inte tycker om? Å andra sidan, när jag läste Kerstin Eklunds bok Händelser vid vatten avskydde jag den hela vägen också, men sista meningen gjorde boken läsvärd.

Inte här. Meningen var väl att skriva en bok som ett pussel, beskriva en bit i gången och så kan man själv se hur den passar in. Om någon skulle beskriva biterna i ett 1000-bitars pussel åt dig, en bit åt gången, skulle det ge dig en bild av hur pusslet såg ut? Efter de 1000 bitar skulle du inte vara mycket klokare – samma här. Trots att det berättades på första sidan att flickan skulle bli dödad, trots att hela 490 sidor(! vilken tegelsten) handlade om flickans död, satt jag efter att ha läst boken och förstod varken upp eller ner på hur det gick till.

Bra var att författaren använde svåra ord, och förklarade även emellanåt vad de betydde. Dåligt var, ja… allt annat. Retade mig dessutom på den urtypiska amerikanska världsbilden som skildrades i den tidigare delen av boken och den urtypiska finlandssvenska världsbilden som skildrades i resten. Jag har aldrig varit så förtjust i någondera.

~ av christa89 på januari 5, 2008 - 0:43.

Kommentera

 
