Lögnens olidliga lätthet – Yrsa Stenius

Vilken skön titel! En tankeväckande bok om lögnens och sanningens undanglidande väsen. Bra skrivet, men egentligen berättade hon inget nytt efter ungefär kapitel tre…

Börjande mening i kapitel elva fick mig att stanna upp:

”Om du verkligen vill lära känna din nästa, ta då reda på vad han ljuger om.”

I så fall, om man verkligen vill lära känna sig själv, gäller det då att ta reda på vad man själv ljuger om. Det är förvånandsvärt svårt att veta, märkte jag. Jag tänkte och tänkte men kom inte på, frågade min bror som torde känna mig bäst av nån, och han visste inte heller. Frustrerande eftersom jag alldeles garanterat ljuger om nånting, men tydligen ljuger jag om det t.o.m. för mig själv… Har någon förslag uppskattar jag hjälpen. Kanske.

Ibland kan jag säga emot mig själv, men då menar jag att båda sakerna är rätt – tror starkt på paradoxer. Knappast är det då att ljuga, för jag menar ju vad jag säger.

”Pilatus sade till honom: ‘Vad är sanning?’ När han hade sagt detta, gick han åter ut till judarna och sade till dem: ‘Jag finner honom icke skyldig till något brott’.”
– Johannes 18:38

Pilatus – domaren som dömde Jesus till döden – ställde en ärlig fråga men väntade inte på svaret. Varför? Själv tror jag att han ville inte höra, vågade inte för att han visste att han skulle vara i en ännu svårare sits mellan sitt samvete och det som allmännheten ville. Vi stänger ögonen för sanningen, ty den är bitter att bära.

~ av christa89 på januari 8, 2008 - 0:11.

9 svar to “Lögnens olidliga lätthet – Yrsa Stenius”

  1. Du ljuger, mer eller mindre omedvetet, i ett försök att få folk, inklusive dig själv, att se annorlunda på dig.

    Du ljuger för att dölja dina svagheter och få dina styrkor att verka starkare.

    Du ljuger på grund av hat, ilska och girighet.

    Du ljuger i syfte att försvara, skydda och undgå att såra.

    Du ljuger på grund av rädsla. Rädsla att misslyckas, rädsla att hamna i konflikter, rädsla att av andra uppfattas som negativ eller som att ha en negativ kvalitet…

    Du ljuger för att skapa eller undgå att skapa ett intryck.

    För att verkligen lära känna sig själv måste man inte ta reda på exakta detaljer om vad man ljuger om, men man måste inse att man faktiskt ljuger mycket och ofta.

    Dessutom tror jag att rötterna till alla lögner har sociala band. Om man var ensam på jorden och inte hade växt upp med lögner och lärt sig av andras lögner vad det innebär att ljuga, då hade man inte haft samma behov av att ljuga – inte ens för sig själv.

    Hjälpte något av detta?😛

  2. […] I’m not going to start a discussion about the topic here. Instead, I’ll refer you to Christa’s own post. I encourage you to read and comment it, and hopefully we can get a discussion going there! For […]

  3. Hjälpte men mera som medicin än godis🙂

    ”…då hade man inte haft samma behov av att ljuga – inte ens för sig själv.” (Möjlig) undantag: dödsskräck. Om man är medveten om sin död är man rädd för den, åtminstone lite, och stänger då ögonen. Ljuger för sig själv. Men skulle människor ens vara medvetna varelser utan en kultur?

  4. Hmm… jag skulle inte kalla det en lögn om man av rädsla för att dö sluter ögonen. Fast, det är klart, man försöker ju då kanske intala sig själv något som inte är sant. Jag vet inte…

    Om människor skulle vara medvetna varelser utan en kultur? Vad är då kultur? Om man lever helt ensam, och det inte finns någon annan på hela jorden, har man ingen kultur då? Jag skulle säga att man har det, och att det därför inte påverkar hurvida man ljuger för sig själv eller inte, då man är den ända som existerar…

  5. http://www.m-w.com/dictionary/culture säger:

    5 a: the integrated pattern of human knowledge, belief, and behavior that depends upon the capacity for learning and transmitting knowledge to succeeding generations
    b: the customary beliefs, social forms, and material traits of a racial, religious, or social group; also : the characteristic features of everyday existence (as diversions or a way of life} shared by people in a place or time
    c: the set of shared attitudes, values, goals, and practices that characterizes an institution or organization
    d: the set of values, conventions, or social practices associated with a particular field, activity, or societal characteristic

    Märk att alla definitioner har med det sociala eller gemenskap att göra. Utan att ha påverkats av andra, som din hypotetiska person, har man ingen kultur enligt det här.

    Wittgenstein säger att det är inte ens möjligt att ha ett språk om man är ensam. Utan andra människors granskning kan man t.ex. börja kalla ett buske för ett träd, sedan kalla gräs för ett träd, sedan hö, och mull, och sand, och stenar osv osv. Andra människor måste finnas för att man tvingas använda språket tillräckligt noga att det blir samförstånd (det är ju ingen konst att få sig själv att förstå vad man menar). Därför undrade jag om människor skulle vara medvetna utan en kultur.

  6. Visst, man skulle inte utveckla ett likartat språk utan kultur, men trots det måste man ju bilda sig någon uppfattning om att en sten är en sten och ett träd är ett träd, fast man inte nödvändigtvis använder de orden (eller man kanske inte använder ord alls, utan tänker i bilder), eller?

    Men hur är det med begrepp som inte kan ses fysiskt (som lögner)? Hur skulle man tänka på det…?

  7. Har svårt att föreställa mig att jag skulle vara en medveten varelse i ordets fulla betydelse utan en kultur. Knappast skulle man ”tänka” direkt utan närmare ”känna” (för att låtsas som om jag hade en aning om hur det skulle vara :P). Då kan man väl inte ljuga, som var det du sade, men kanske förtränga t.ex. tankar om sin egen död? Om man ens skulle vara medveten om sin död…

    Jag har faktiskt ingen aning, det här är svårt!

  8. Ja, har blivit lite för komplicerat nu😛 Jag vet inte vad jag ska tro längre… Men visst, man kanske inte skulle vara medveten ”i ordets fulla betydelse”. Men man måste ju vara medveten på något plan…

  9. […] I’m not going to start a discussion about the topic here. Instead, I’ll refer you to Christa’s own post. I encourage you to read and comment it, and hopefully we can get a discussion going there! For […]

Kommentera

 
