Musik eller icke musik

Ibland tycker jag att man kunde leva helt bra utan musik. Vad är det för skillnad egentligen, tänker jag då. Och det senaste halvåret har jag inte musicerat aktivt och därmed haft mindre musik i mitt liv än jag har på länge, länge. Men jag har börjat alltmera spela mina gamla sånger, och lyssnar konstant på musik känns det som (jag lyssnar även nu). Jag kan inte lyssna på musik, oberoende av vilken musik, utan att röra på mig på något sätt i takt med den – om musik hörs går eller städer jag i takt eller så trummar jag med foten, fingrarna. Vissa dagar sjunger jag nästan jämt när jag vaknar, klär på mig, går ut med hunden, cyklar till skolan, är i skolan, cyklar hem, gör läxor (alternativt inte gör), är i rummet, lägger mig. Högre om jag är ensam, tyst om andra kunde höra. Hur kan jag leva utan musik?

~ av christa89 på januari 21, 2008 - 23:29.

6 svar to “Musik eller icke musik”

  1. Leva utan musik? Aldrig :O

    Fast jag borde börja lyssna på klassiskt igen… är ett tag sedan nu.

  2. Stor skillnad mellan klassiskt och klassiskt: exempelvis Mozart är mycket tråkig, men Vivaldi är inte alls dumt. Eller Gershwin, som spelar klassisk jazz.

    Påminn mig att ge dig min mp3, jag glömde idag…

  3. Tja, det var nu inte direkt klassisk jazz jag menade😛

    Påminn mig att påminna dig imorgon😉

  4. Inte, då! Fast det är också bra.

  5. Jazz kan vara bra ibland, men bara i rätt sammanhang och i rätt rytm (eller hur man nu ska uttrycka det). Fast helt ärligt är det nog en av de tråkigaste stilarna jag vet. Även mångsidiga stycken låter enformiga i mina öron😦

  6. Delvis är det ju vad man har tränat örat i – om man har lyssnat mycket till en sorts musik lär man känna syftningarna. Nån som inte är lika van att lyssna på pop/rock (host host) kan tycka det låter väldigt enformigt emellanåt😀

    Fast ”smaken är som baken…”😉

Kommentera

 
