Orka orka

Tänk vad omotiverad man kan vara! Helt otroligt. Man sitter där och tänker: Nu, nu ska jag göra det. Det är bara att stå upp, hämta saken och komma tillbaka. Ett två tre nu! Men sedan börjar jag tänka: varför? Om jag inte vill, varför måste jag? Är det inte mitt eget val, får jag inte göra vad jag vill bara jag står för följderna? Och då glider tankarna in i filosofiska banor och då blir absolut ingenting gjort.

Det var ett av problemen jag hade med att starta en blogg. Varför ska jag skriva? Vad har jag att säga som andra före mig inte har sagt bättre? Ingenting. Fast jag skriver inte för andra utan för mig själv, men inte vill jag heller läsa tråkiga saker – även om de har en Ytterst Förtjänstfull Författare (läs: jag)😛

~ av christa89 på februari 7, 2008 - 23:22.

2 svar to “Orka orka”

  1. ”Vad har jag att säga som andra före mig inte har sagt bättre?”

    Jag har två saker att säga om det: 1) vad är ”bättre”? 2) vad du än säger blir det annorlunda – kanske inte ”bättre”, men annorlunda. Och det är det som är huvudsaken.

    Dessutom gällande bloggar: man skriver i dem antingen för att man vill sprida någon form av budskap/information till andra eller för att man (själviskt, så klart) vill att andra ska fokusera på en själv.

    Gällande personliga bloggar är det det sistnämnda som är vanligast. Vill man sprida information skapar man en tema-baserad blogg som handlar om något annat än en själv.

    Så hur man än vänder på det skriver man inte i en blogg enbart för skrivandets skull (även om alla, jag också, försöker inbilla sig det), utan för att man faktiskt vill bli läst/uppmärksammad. Om inte bör man hålla sig till dagbok istället😛 (jag kör med både och – en blogg är ju trots allt en bra metod att distribuera skvaller till min farmor, som för det vidare till resten av släkten😛 )

  2. Äsch, får jag inte behålla någon av mina verklighetsförvrängningar alls? De ger mig min dagliga dos självgodhet och falsk trygghet😛

Kommentera

 
