Den stille pige – Peter Høeg

Tyvärr kan jag inte skriva det här på danska, trots att jag annars försöker skriva på språket jag läste på – det blir till wannabe-danska, inte bra.

Høeg är bäst, brukar jag säga, trots att jag har endast läst tre av hans böcker. De andra två (Frøken Smillas fornemmelse for sne och De måske egnede) var helt briljant från pärm till pärm; den här var inte lika bra utan bara stundvis briljant.

Jag gillar Høeg för att han skriver på ett sådant överraskande sätt (think outside the box) så att man skrattar men också får något att tänka på. T.ex. beskriver han någon som skallig som en vattenmelon, eller säger att ”virkelig frihed er frihed fra at skulle vælge, fordi alt er perfekt som det er”.

Det som jag surnade på i den här boken var att det blev stundvis nästan som en kärleksroman/James Bond film. Båda dessa räknar jag som knep man endast skulle använda för att hålla läsarens intresse ifall man inte lyckas på annat sätt. Redan Smilla var lite åt det här hållet, men bara så mycket att man kunde ha överseende. Det här var däremot grov bokmisshandel.

Men man måste älska Høegs karaktärer: de är bara så briljanta! Varje gång 99% av mänskligheten skulle göra någonting (och kanske inte ens tänka på att göra annat) gör hans karaktärer precis tvärtom. Säger och gör det ovanliga. Huvudpersonens, Kasper Krones, pappa var döende och han frågade sjuksköterskan om han insåg det själv. Hon kan inte ge ett enkelt ja eller nej, utan svarar ”Der er som regel en del af en selv, der véd det. Og en større del, der ikke vil vide det”. När Kasper hälsade på pappan tidigare frågade han pappan, som var advokat, ”Hvordan er det med vold mod børn, hvor hådt må man slå?” Pappan svarar men tillägger sedan: venter du barn? Vem skulle komma på att säga något sådant, till sin egen son dessutom?

Nå, jag vet inte om jag riktigt lyckades beskriva den här boken som jag ville. Men det måste duga, för jag har hållit på och pysslat med inlägget i flera dagar redan:/

~ av christa89 på mars 2, 2008 - 23:05.

3 svar to “Den stille pige – Peter Høeg”

  1. Hrmpf! Att göra negativa jämförelser med en film, när man knappt själv sett någon😛 Och att dessutom skriva ”kräleksroman/James Bond”, som om det var samma sak.

    James Bond är tråkig, men här måste han försvaras, när så ogenomtänkta argument används mot honom😛

    Höegs böcker låter bra, och borde läsa någon förr eller senare, men det får bli ett nyårslöfte eller något… om ett par år.

  2. Med kärleksroman/James Bond menade jag ”en blandning av en kärleksroman och en James Bond film” men var för lat för att skriva hela det där.

    Man behöver inte se mycket av en James Bond film för att fatta vad den går ut på. ”The bad guys” och ”the good guys” skjuter på varann. ”The bad guys” använder fula trix medan ”the good guys” är heroiska och ädelmodiga – snyft.

  3. James Bond? Ädelmodig och heroisk? Ha!😛

    Men OK, han suger som sagt (därför att filmerna är långtråkiga och alltid går ut på det samma), så jag kan väl gå med på att du använder det som en jämförelse med något negativt😉

Kommentera

 
