En ny jord: ditt inre syfte – Eckhart Tolle

Efter två månader är jag äntligen klar med boken – tog ovanligt länge för mig, men den här boken är faktiskt inte någon sträckläsning. Tolle har mycket intressanta ideer, men enligt min smak tuggar han på dem för länge: jag tycker samma innehåll kunde finnas i mycket kortare och kraftigare form. Tänkte därför, kanske något ambitiöst, att försöka återge ideerna här – eller åtminstone det som jag fick ut från boken. Då kan den som inte har läst den, eller kanske till och med har haft möjlighet att läsa men inte orkat genom (känn dig träffad Johan), läsa här istället.

Egentligen är boken ganska anspråkslös: dess mål är bara att göra dig till en bättre och fullständigt lycklig människa samt utplåna det mesta av lidandet på jorden. En bagatell.

Tolle har i den här boken gett vissa begrepp ett annat innebörd, något som kan vålla förvirring för den som försöker läsa ett avsnitt från bokens mitt; de viktigaste av dessa är begreppen ego och egoism. Det är svårt att förklara i få ord precis vad han avser med egot; det är något man måste förstå genom att använda i olika sammanhang misstänker jag. Och egentligen orkar jag inte försöka. Härligt att bara kunna säga ”nå, läs boken själv då om du vill veta mera”. De orkar inte göra det, så jag kan hitta på vad jag vill utan att de vet att det inte var Tolles tankar utan mina egna – muahahaa!

Vad höll jag på att skriva? Just det: Tolles användning av ordet egot. Vi är inte den vi tror vi är. Du kanske säger: ”Jag är en 43-årig man som heter Pelle och har en fru och 17 barn och en guldfisk” men det är inte vem du är, utan bara etiketter som man identifierar sig med. Någon kan säga: ”Jag vet inte vem jag är längre.” Vad bra, tycker Tolle. Det betyder att du börjar titta förbi egot och förstå vem du egentligen är – det som inte kan beskrivas med ord.

Ett lämpligt citat här emellan: ”Ord kan förtrolla dig på ett nästan hypnotiskt sätt oavsett om de uttalas och blir till ljud eller förblir outtalade som tankar. Du förlorar dig lätt i dem, blir hypnotiserad till att obetingat tro att när du har definierat något med hjälp av ett ord, då vet du vad det är. Faktum är att du inte vet vad det är. Du har bara täckt över mysteriet med en etikett.”

Vår tids slagord tycks vara ”Jag har, därför finns jag. Och ju mera jag har, desto mera är jag.” Ganska träffande, va? Vi får vår trygghet av att identifiera oss med våra tillhörigheter. Tolles tolkning av Bibelns ”Saliga är de som är fattiga i anden” är att den som inte har inre bagage eller identifikationer är lycklig. Kanske det stämmer.

”Många vuxna spelar roller när de talar till ett litet barn. De använder fåniga ord och ljud. De talar till barnet som om det vore en mindre vetande varelse. De behandlar inte barnet som en jämlike. Det faktum att du för tillfället vet mer eller är större innebär inte att barnet inte är din jämlike.” Hmm.

Nu har vi hittat vår inre medvetenhet; näst på schemat är att utplåna lidandet på jorden som är orsakat av människors kollektiva ego. Människor är dumma, brukar jag säga, men Tolle tycks inte hålla med. ”Om det bara vore så lyckligt”, suckar han. ”Dumhet är något relativt harmlöst, men intelligent dumhet är mycket farlig. Denna intelligenta dumhet… hotar vår överlevnad som art.” Känner någon igen? Krig, miljöförstöring, atombomber – skulle vi vara dumma skulle vi inte klara av att göra så dumma saker😀 Genom att alla hitter sitt inre jag och slutar med sina inbyggda reaktioner förstörs vårt kollektiva ego. Det här kan dock bara ske från insidan; kommunism är ett exempel där man försökte skapa ”en ny jord” utifrån – alla dylika försök misslyckas.

Hur kan man bli lycklig? Lycka är inte att försöka få omständigheterna perfekta, utan att gilla alla situationer som kastas på en. Inre frid. Någon kan påstå att ”visst är inre frid viktigt för mig”. Men om någon stjäl din bil och det får dig att förlora din inre frid, då var bilen viktigare än friden. För att ha behålla den här inre friden behöver man ha icke-motstånd, icke-dömande och icke-bundenhet.

Nietzsche sade ”Att uppleva lycka, så lite som räcker för att uppleva lycka! … egentligen den allra minsta sak, det allra mest lågmälda och obetydliga, en ödla som prasslar, ett andetag, en blick – de små tingen ger den bästa lyckan. Var stilla.” För en gångs skull har han goda råd – nå, borde inte bedöma Nietzsche utan att ha läst något av honom. (vilket svårstavat namn, apropå ingenting!) Vad du en gör, antingen var accepterande, ha glädje eller var entusiastisk – annars märker du att du bara skapar lidande för dig själv och andra. Inget är värt att göra om det inte, antingen direkt eller senare, gör dig eller andra glad: ”Det finns mer mening i glädje än du någonsin kommer att behöva”, påstår Tolle.

Vilket långt inlägg det här har blivit! Nå, ska avsluta så småningom. Boken var femtio procent flumm och upprepningar, femtio procent humbug och tio procent läsvärda väluttänkta tankar (har redan skrivit matematik i studenten så har nu glömt den😛 ). jag tycker om hur Tolle skriver om vardagen så att man ser den på ett nytt sätt: ”Det är ju sant! Jag har aldrig tänkt på det så.”

Hoppas någon får ut någonting av det här jag skriver. Hoppas någon överhuvudtaget orkar läsa det, men det är igen en annan sak.

~ av christa89 på mars 13, 2008 - 23:41.

36 svar to “En ny jord: ditt inre syfte – Eckhart Tolle”

  1. Spendera tiden på att läsa till prov istället😛

    Jag orkar inte läsa allt det här nu, men kanske en annan gång😛

  2. Hej, kul att läsa en sammanfattning av boken. Har varit nyfiken på den ett tag. Kanske blir att jag lånar den och försöker ta mig igenom den ändå… Man behöver ju fundera på det inre egot man har ibland istället för att koncentrera sig på det yttre som alla verkar göra.

  3. Wow, någon som faktiskt läste min megaartikel på min pytteblog! Tack😉

  4. Hej!
    Jag håller helt med Sofia! Jag blev nyfiken på boken och hoppades hitta nåt på nätet om den och här fick jag reda på precis det jag ville, en kort sammanfattning med några viktiga citat. Kanon! Ett ord som fastnade och som jag känner kan förändra mitt ”ego” är icke-motstånd. Precis det tankesätt jag behöver just nu! Det blir nog att köpa boken småningom, men för tillfället ska jag jobba med mitt icke-motstånd istället…
    Hej svejs!

  5. Tack för kommentaret… och njut av boken🙂
    Christa

  6. Hej!

    Jag har precis startat en blogg om det här ämnet. Jag har hittat en annan, kanske mer kraftfull bok som heter ”The instruction – living the life your soul intended” av Ainslie Macleod. Min blogg heter ennyjord.blogg.se

    Hoppas några av er hittar dit…

  7. Sök hjälp…
    du har INTE alls fattat vad boken handlar om…du är lost =(

  8. Kanske det. Men kanske vi bara har olika åsikter om boken. Det är nämligen tillåtet.

  9. En kommentar blockerad. Ingen spam, tack!

  10. Själv har jag läst boken flera gånger och anser att Eckhart Tolle är den nu levande störste andlige mästaren. Den här boken är magnifik, liksom hans tidigare, även om t ex ”Tystnaden talar” har ett helt annat upplägg. Där har Du vad Du kanske letar efter, korta stycken. Man läser bara ett kort stycke i taget.
    Tolle förmedlar hur vi kan befria oss från identifikationen med rösten i huvudet, den tvångsmässiga, repetitiva floden av tankar.

  11. Yes – Har studerat boken 7-8 gånger nu under 2 år🙂 Varje gång jag läser den så sjunker jag undan några steg på verklighets trappan, alltså den är lite som bibeln, den bottnar i 2000 års visdom så inget i boken är nytt på något sätt. allt har redan sagts. Buddhismen, kristendomen, osho, deepak chopra ja alla säger samma sak men med olika begrepp

    det som man kan uppleva som flummigt är ju förstås Tolles egna visdom han försöker förklara, som Siddharta sa ” om man försöker förmedla sin visdom kommer man bara att betraktas som en idiot” Så väntar man lite å läser igen så kommer nya dörrar att öppnas. Till synes upprepningar i boken är oxå en förvirring, de är egentligen inte upprepningar utan lagren i förståelsen är så subtila att bara en ord förseelse som, nu, sen då kan ha stora avgörande i hur han skriver. Ska bli roligt att höra dig igen om du läser den om ett år eller så🙂 annars väl skrivet och insiktsfullt.
    Best JOakim

  12. Tack för kommentaren!

  13. Att boken är repetitiv beror på att Tolle hela tiden vill göra dig uppmärksam på det lilla jaget. Så fungerar avidentifiering med egot, man måste bli påmind om att egot finns där och på så sätt bli betraktaren av ett beteende istället för utövaren av det.

    Kom ihåg att man inte kan gå utanför tankevärlden med tankens hjälp, så jaga inte upp dig om du inte har förstått. Läs om boken, ta pauser, kanske några dagar åt gången och pröva bokens teorier i praktiken.

    Men å andra sidan säger han redan i bokens inledning att man antingen kommer uppleva stor förändring – eller ingenting särskilt.

    I övrigt bra sammanfattning av bokens innehåll!

    Frid,
    Jim

  14. http://jonke88.wordpress.com kolla lite om vad egot är här🙂

  15. Ainslie Macleod,,,, rena flummerierna .. vill man bli mera förvirrarska man läsa den boken .)

  16. Christa: ditt ego var antagligen ett filter när du läste boken och hindrade dig från att ta till dig budskapen. Din recension är full av dömanden och misstänkliggöranden.

    Jag har en helt annan bild efter att ha läst boken. Har varit medveten om mitt ego i många år, men Tolle knöt ihop säcken när jag läste hans bok, och det är jag ytterst tacksam för. Pusselbitarna föll på plats, som det brukar heta. Läser man Da Vinci-koden ovanpå detta så faller bitarna på plats på ett närmast magiskt sätt :O)

    Leve medvetenheten och Nuet!

    / Rikard

  17. Christa! Du har helt rätt!!! Jag tycker som du… Hittills har jag läst halva boken och tycker att boken är ganska tung och kommer att ta lång tid innan jag har läst klart den. Jag är TVUNGEN att läsa boken för den tillhör min kurslitteratur. Annars hade jag inte haft lust att läsa klart den. Kommer tyvärr inte att rekommendera boken… Det finns mycket bättre böcker inom personlig utveckling. Tackar för recensionen och ha det så bra!

  18. Hej Christa,
    Intressant blogg.Grattis!
    Tolle skrev boken för ett tag sen.Boken hade en enorm betydelse för alla männinskor. Den var ett slags symbol för en process som har initierats på Jorden och handlade om befrielse från allt lidande orsakad av Ego.
    Processen som eliminerar Egos strukturer på Jorden pågår för fullt just nu.
    Det visste jag inte då,men det vet jag nu.

    Våran inre förändring speglas utåt och den kommer därför förändra oss och livet på Jorden.Det har mänskligheten väntat på i flera tusen år.Jag har läst alla Tolles böcker och för mig har dem varit ”aha” upplevelser.
    Jag visste ingenting om Tolle när omvandlings processen började inom mig.Jag började förändras och spontant prata om att det finns negativ energi strukturer (EGO) osv på Jorden.Männinskor runt omkring mig förstod inte från början vad som händer med mig.En dag berättade min son för mig och för alla andra att det finns någon som har redan skrivit böcker om det dvs Echart Tolle.
    Jag blev mycket glad när jag fick veta det och Tolles böcker har hjälpt mig enormt mycket genom processen.
    Läs mera om min extrem omvandling och om processen på min hemsida http://www.barbara.nu

    Jag utrycker mig annorlunda och,men innebörden är det samma.
    Hälsningar från Barbara

  19. Intressant blogg.Grattis!
    Tolle skrev boken för ett tag sen.Boken hade en enorm betydelse för alla männinskor. Den var ett slags symbol för en process som har initierats på Jorden och handlade om befrielse från allt lidande orsakad av Ego.
    Processen som eliminerar Egos strukturer på Jorden pågår för fullt just nu.
    Det visste jag inte då,men det vet jag nu.

    Våran inre förändring speglas utåt och den kommer därför förändra oss och livet på Jorden.Det har mänskligheten väntat på i flera tusen år.Jag har läst alla Tolles böcker och för mig har dem varit “aha” upplevelser.
    Jag visste ingenting om Tolle när omvandlings processen började inom mig.Jag började förändras och spontant prata om att det finns negativ energi strukturer (EGO) osv på Jorden.Männinskor runt omkring mig förstod inte från början vad som händer med mig.En dag berättade min son för mig och för alla andra att det finns någon som har redan skrivit böcker om det dvs Echart Tolle.
    Jag blev mycket glad när jag fick veta det och Tolles böcker har hjälpt mig enormt mycket genom processen.
    Läs mera om min extrem omvandling och om processen på min hemsida http://www.barbara.nu

    Jag utrycker mig annorlunda och,men innebörden är det samma.
    Hälsningar från Barbara

    Barbara Santana sade detta oktober 27, 2012 – 20:20 den 20:20 | Svara

  20. Hej Christa Jag är nybörjare på internet och kom på att jag har skrivit fel adress till min hemsida.Det är mycket viktigt för att där har jag beskrivit min enorm förändring som alla männinskor kommer också gå genom.
    Jag vill att alla ska veta att snart kommer dem uppleva obeskrivligt lycka som Tolle skriver om i boken.
    Här är rätt adress till hemsidan http://www.barbara.n.nu

  21. EGOS ENERGI SKAPAR VÅRA SJUKDOMAR
    Vart kommer alla våra sjukdomar ifrån?
    Vad är orsaken till att vissa celler och vävnader i kroppen plötsligt börjar bete sig på ett destruktivt sätt?
    Vad är det som orsakar ett sådant avvikande beteende?
    Har vi någonsin funderat på det?
    HUR LÄNGE HAR VETENSKAPEN FOKUSERAT ENDAST PÅ DEN FYSISKA KROPPEN?
    Dyker det inte ständigt upp nya sjukdomar?
    Hur mycket tid,energi och ekonomiska resurser lägger vi på forskning om sjukdomar?
    Hur stora är våra samhällskostnader som vi lägger på sjukvården?
    Hur mycket fysiskt och psykiskt lidande orsakar alla sjukdomar och hur stor del av våra liv är vi sjuka?
    Hur mycket skulle vårt livskvalitet förbättrats om vi vore alltid friska,som jag själv har blivit?
    Varför tycker vi att det naturligt att det finns sjukdomar,sjukhus,läkare ,medciner osv på Jorden?
    Hur skulle vi leva våra liv om det inte fanns några sjukdomar på Jorden?
    KAN DET VARA SÅ ATT ETT OSYNLIGT ENERGI FORM ”EGO” ÄR ORSAKEN TILL SJUKDOMAR PÅ JORDEN?
    KAN DET VARA DAGS FÖR OSS MÄNNINSKOR ATT BÖRJA FOKUSERA PÅ ”EGO” SÅ ATT SJUKDOMAR UPPHÖR ATT EXISTERA?

    • Det är en kombition att vi blir sjuka. 70% vad vi äter och 10% 20% ego.🙂

      http://naturligfood.wordpress.com

      • Hej Ja,det sant att det är väldigt viktigt vad vi äter för att vi ska vara friska.Jag har varit en matmissbrukare ,med sjukligt övervikt.Jag åt alla sorten av onyttigt mat och jag kunde inte sluta med detta destruktiva beteende trots att jag ville.Jag visste inte då att det var Egos energi som var orsaken till mitt destruktiva beteende.När Egos energi struktur som orsakade det beteende eliminerades inom mig slutade jag helt sponant med destruktiva matvanor.Jag har gått ner i vikt 25 kg och äter BARA nyttig mat.
        Läs om ”Egos strukture”.Där finns beskrivning om hur Egos energi styr våra liv.

      • VEM STYR VÄRLDEN?

        Egos energi är negativ,destruktiv men ändå enormt fascinerande.
        Det är vetenskapligt bevisat att när en person blir hypnotiserat kan den påverkas att tro på vad som helst.
        Personen kan bli påverkat att tex inte minnas vem hon/han är.Männinskan kan påverkas att utföra handlingar som den skulle inte utföra i sin naturliga vakna tillståndet.
        Det har vi sätt många gånger i underhällnings program.Alla som vaknar upp ur hypnosen blir helt överaskande över sina beteenden som dem presterade helt omedvetet nyligen.
        Dem skulle inte tro att var sant om det inte fanns bevis i form av publik och videoinspelningar.

        Publiken skrattar och tror att dem själva är vakna,men är dem det??

        Jag har förstått att det är ingen mening att disskutera med en person som är hypnotiserad.
        De som börjar vakna upp ur den hypnotiska tillståndet som var framkallat av Ego ser på sina medmänninskor och på världen på ett helt annat sätt.
        De ser hur männinskor som är ursprungligen perfekt energi manifestationer beter sig på ett negativt sätt som är destruktivt för de sjläva, andra medmänninskor och för Jorden.
        Det bli skönt att se världen förändras.Att tex: istället för jaga och låsa brottsligar INSE ATT DET FINNS INGA och fokusera på energin som orsakar sånt destruktiv beteende så att den elimineras osv.

        Framtiden ? En ny Jord utan sjukdomar,sjukvård,fängelser.polis osv.

  22. VEM STYR SVERIGE?

    VEM STYR VÄRLDEN?

    Hur har det gått till att vi har alla dem åsikter som vi har?
    Påverakades vi av föräldrar och miljön?
    Hur har det gått till när deras åsikter tog form?
    Vart kom dem ifrån?
    Dem skapades av Egos energi och ÄR INTE VÅRA.
    Vi tycker att…..Vi tror på…… och det försvarar vi ,ofta till varje pris.
    Vad skulle hända om vi vaknar en morgon och ”tycker”och ”tror”nåt helt annat som igår?
    Om vi samtidigt inser att vi har inga ovänner,fiender och motståndare?
    Hur skulle vi då bete oss i vardagen? Vad skulle vi tänka och prata om i så fall med alla mäninskor som vi möter?
    Vad skulle alla debatter och forum handla om ?
    Vems åsikter och handlingar styr hela världen inom alla världs strukturer?
    Försäker männinskor att lösa problem skapade av Egos strukturer? Ja, är det som händer just nu? Har någon någonsin lyckats att eliminera helt nåt problem i världen ?
    Varför återkommer problem ständigt tillbaka i nya former? Är det inte dags att istället fokusera på orsaken så att den kan elimineras?
    Hur kan man förklara vetenskapligt en situation där en person som är knarkare,alkoholist,rökare,matmissbrukare med all destruktivitet som ingår befrias från alla beroende spontant och permanent?
    Hur kan man förklara att samma person arbetar som sjuksköterska,har dagligen tillgång till droger är drogfri och känner inte längre nåt behov att använda droger?
    Arbetsgivarens drogtester bevisar ständigt drogfriheter.
    Jag skriver här om mig själv.
    Vad säger vetenskapen om det? Vem påverkar vetenskapsmäns åsikter?
    Det finns redan många männinskor på Jorden som ställer liknande frågor.
    ”EGOT-DET DOLDA” ÄR AVSLÖJAD och EN NY PROCESS AV UPPVAKNANDE PÅGÅR INOM HELA JORDEN.

  23. ”EGOS STRUKTURER” SKAPAR KRIG PÅ JORDEN.

    Hur länge har vi haft krig och konflikter på Jorden?
    Har vi funderat över vad kan vara orsaken till allt lidande?
    EGOS ENERGI har skapat många kultur berättelser om männinskans ondska.
    Vi accepterat dem berättelser och dem blev en del av EGOS MAKT STRUKTUR.

    INSER VI VILKEN MAKT HAR EGOS ENERGI?
    Är det inte tankar och känslor inom oss som är källan till krig och konflikter?
    Tänker vi att vi har fiender och måste skapa vapen för att försvara oss?
    Känner vi rädsla,ångest och hat?
    Vart kommer dem känslor och tankar ifrån?
    DEM NEGATIVA TANKAR OCH KÄNSLOR ÄR INTE VÅRA – DEM ÄR SKAPADE AV EGOS ENERGI.
    Vad är det inom oss som få våra kroppar att utföra alla destruktiva våldshandlingar?
    DET ÄR ”EGO” SOM STYR KROPPEN VID ALLA DESTRUKTIVA VÅLDSHANDLINGAR.
    Kallar vi männinskor för brottslingar,kriminella,mördare osv?
    DET ÄR DAGS ATT VAKNA UPP OCH INSE ATT ALLA VÅLDSHANDLINGAR PÅ JORDEN ÄR UTFÖRDA AV ”EGO” OCH ATT VI ÄR OSKYLDIGA.
    Vi har befunnit oss i tusentals år i ett förändrat medvetandetillstånd som har gjord oss mottagligt för Egos påverkan.
    Detta medvetandetillståndet liknar hypnos och därför kunde vi inte tidigare inse det uppenbara att : MÄNNINSKAN ÄR INTE KAPABEL ATT AV FRI VILJA UTFÖRA NEGATIVA HANDLINGAR.
    För att skapa ett vapen eller planera en krigshandling krävs speciella tankar och känslor.
    När Egos energi eliminras (processen är påbörjad) kommer alla negativa tankar,känslor och handlingar upphöra att existera.

    MEDVETENHETEN OM ATT EGOS ENERGI STYR LIVET PÅ JORDEN PÅKYNDAR REDAN PÅBÖRJAD ELIMINERING.

  24. Din uppfattning om boken är en bra böran. Kanske du förstår mera om några år. Och du kan tydligen inte förklara vad exakt som är flum och humbug i boken? Men jag antar du är ganska ung?

  25. Hej Christa!
    Vill gärna köpa din bok! Har lånat den på biblan och känner att jag vill ha den och läsa i då och då!
    Hör av dig till mig, är mycket intresserad av att köpa den!

  26. Hej Marika!
    Dessvärre har jag inte boken längre, men det finns troligen på bokhandeln?

Kommentera

 
