I-landsproblem :P

När jag hade finska i studentexamen fanns det en essäuppgift som löd ungefär så här:

Hjälp för en fattig skola
Du leder ett projekt för att hjälpa en fattig skola. Skriv ett brev till skolan som du valde att hjälpa, där du berättar vad du tänker skänka dem och hur. Det skall komma fram varför du valde just den skolan.

Eftersom alla de andra rubriker var olidligt tråkiga (1. Ditt favoritspel, 2. En uppfinning som har förändrat vår vardag, 3. På sommartorget som försäljare/kund) valde jag den här. Jag skrev ner den efteråt för jag har lärt mig av erfarenhet att det man inte skriver ner direkt försvinner… Täcks inte skriva nu på min bedrövliga finska, utan det kommer på svenska. Har ersatt det ursprungliga ”Iltalehti” med ”Aftonbladet” – de är ungefär samma fenomen men på olika språk.

Kära elever i Min Lee skolan i Thailand,

Tack för ert ansökan till Aftonbladets program En Fattig Skola – vi har utvalt er som vår fattiga skola! Vi blev djupt berörda av att läsa om hur jättevågen sköljde bort nästan hela er by.

Det är monsunsäsong nu där i Thailand, och ni har berättat hur det regnar rakt genom skoltaket. Ni har inte heller några böcker, utan måste skriva med fingran i leran, och barnen är trötta och svältande.

Men det som gjorde oss verkligen oroliga är att ni sade att ni inte har tillgång till Aftonbladet. Hur någon kan få en ordentlig utbildning utan tillgång till en bra dagstidning, av vilka vår är ju den bästa, är ofattbart.

Därför bestämde vi oss att skänka er 2500 av våra överloppsexemplar av Aftonbladet. Dessutom får ni en mikrovågsugn (lätt använd) – hoppas er by snart får el! Det skulle vara underbart ifall barnen fick äta mikropopkorn nu och då.

Ni får komma och hämta sakerna när som helst. Vårt kontor har öppet kl. 10-15 på tisdagar och torsdagar – välkomna!

Bästa önskningar,

Aftonbladets redaktion

~ av christa89 på mars 22, 2008 - 21:35.

2 svar to “I-landsproblem :P”

  1. Hej! Jag håller på med ett projektarbete och skulle vilja veta om du har mer information om den här skolan i Thailand. Hör av dig snarast.

  2. Hej! Skolan och situationen här är helt påhittat, vi fick en rubrik under ett prov och skulle skriva en essä om det. Så tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig…

    Christa

Kommentera

 
