Fagra tungomål

Språk är så bäst! Jag fascineras av deras nyanser; hur att byta ut ett ord mot en synonym kan ändra stämningen totalt. Beskrivande ord och uttryck, som är ofta omöjliga att översätta. Hur en bra författare kan hålla läsaren så trollbunden, att hon glömmer att andas (okej, det här händer kanske inte normala människor – men jag talar nu om mig😛 ).

En mening jag har länge velat använda är: ”Our souls came nearer, and they touched.” Tyvärr har jag inte kunnat hitta på ett värdigt sammanhang för den här hisnande meningen – andra får använda om de hittar på något. Men då kräver jag av dig att resten är bra😉

Det finns ord som låter bra ihop och skapar en stämning utan att man ens helt förstår innehållet. Jag är övertygad om att man kan skriva nonsens dikter eller prosa som är läsvärda ändå, bara för att de låter så härliga. Ett exempel är John Berryman’s Dream Song #14.

Värre är det när det varken låter bra eller är förståeligt, jag blir helt tokig av sådant. Till exempel på Wii Fit instruktionerna står det ”Please stand with your feet equally apart” – stå med fötterna lika långt från varandra!

Det skrämmande är att ytterst få märker det här.

Jag borde inte ha skrivit det här. Jag borde ha lagt mig, för nu är klockan mycket.

~ av christa89 på maj 9, 2008 - 0:35.

10 svar to “Fagra tungomål”

  1. Den som inte förstår ”Please stand with your feet equally apart” måste verkligen vara trångsynt, och inte alls förstå språkens nyanser. Även fel kan låta vackert, och i detta fall är jag säker på att även engelsktalande människor fattar utmärkt (även om de flesta nog reagarear på det).

    Kommer kanske använda din mening, den inspirerade mig…

  2. Det är klart att man förstår meningen, men den med ett för logiskt sinnelag stör sig på det. Jag tror inte det är så självklart att de flesta skulle reagera på meningen – du märkte inte, t.ex.😛 Man borde göra en gallup om det.

  3. Jag menar att de flesta ”native English speakers” nog skulle reagera. Men jag tror samtidigt att ytterst få skulle göra mer än en mental notering av det. De skulle inte bry sig, helt enkelt, även om de nog ser det.

  4. Nog har du lika bra engelska som mig, eller nästan. Men som sagt borde man i princip göra en enkät.

  5. Eller nästan? Hm!

    Varför inte göra en då?

  6. Du kan ju sånt bättre än mig – jag har ingen aning vad man skulle fråga, hur man skulle formulera det, hur man skulle konstruera enkäten eller var man kan få tag på lämpliga människor.

  7. Jag kan ordna allt utom det sista😛 Kanske länka till den på diverese engelskspråkiga forum?

  8. Visst, låter bra. Jag kan få Davis eller någon att sätta det på tipit eller vad det nu är som han alltid är på😛

  9. På tipit? xD Nördigt värre😛

  10. True dat.😀

Kommentera

 
