Jag skulle bara ha lite salva…

Jag har en 2-grams tub som innehåller salva för blåsan på min läpp. Det behövs bara en liten droppe per gång, men problemet ligger i att få ut salvan ur tuben. Eller rättare sagt att inte få salvan ur tuben.

När man skruvar bort locket sprutar tuben ut mycket mer salva än man behöver. Efter första gången lärde jag mig att det gäller att inte klämma på tuben alls medan man skruvar bort locket, hålla andan medan man tar det man behöver, försöka försiktigt klämma på tuben på ett sådant sätt att salvan sugs tillbaka in, och snabbt skruva på locket igen. Borde man inte bli skickligare på sådant med övning? Ligger inte problemet i att tuben är till en början överfull?

Önsketänkande. Det blev bara värre. Ikväll kom det igen för mycket, så jag satte mig ner som en resolut krigare inför slaget och granskade läget. Den här gången tänkte jag lyckas! Min tub var nu endast halvfull – den har tillräckligt många doseringar att vara flera månader, och det här var andra dagen.

Jag klämde på tuben, och mera kom ut. Klämde på ett annat sätt, mera kom ut och jag tappade locket någonstans på golvet. Jag lade överloppssalvan på benet för att kunna klämma med båda händerna, och nu sög tuben in! Men det fanns ingen salva där att suga in, den fanns ju på benet, så endast luft sögs in. Jag ställde salva på tuböppningen och försökte klämma som jag gjorde nyss – och mera kom ut. Tuben föll från mina hala, salvatäckta händer och jag försökte rädda en del av salvan från sängkanten och täcket.

Suck. Snart hade jag salva inte bara på läpparna, utan på båda händerna. På benet. På sängkanten, på täcket, på själva tuben. Jag hade dessutom lyckats göra hål på tuben så att den läckte överallt, även när jag inte rörde vid den.

Vad gör man då? Skrattar ju. Och ger upp.

~ av christa89 på maj 19, 2008 - 23:34.

Kommentera

 
