Musik och känslor

Otroligt vilka madeleinekakor låtar kan vara. En sång, som man inte har lyssnat på på länge, kan bringa fram kusligt skarpa minnen om en viss händelse eller tidsperiod.

Jag har lyssnat på gammal musik idag. Nu är jag helt känslorubbad.

Musik påverkar annars också känslorna. Av ingen särskild orsak så kan jag nästan börja gråta av en sång – jag som annars aldrig lyckas gråta. (Sedan säger jag till mig själv: ”Skärp dig nu! Varför gråta?” Men egentligen: varför inte gråta? Jag har för strama tyglar på mina känslor som jag inte lyckas släppa.)

Inte för att man ska vara för emotionell och visa allt man känner heller. Aldrig nöjd😛

~ av christa89 på juni 18, 2008 - 0:14.

5 svar to “Musik och känslor”

  1. ”Jag har för strama tyglar på mina känslor som jag inte lyckas släppa”

    Just det! Vilket vi ju tydligt såg idag när vi såg film😛 Men kul att du åtminstone kan leva dig in i musiken😀

  2. När en situation blir för laddad måste jag göra något för att lätta stämningen. När jag får en komplimang måste jag skämta bort den eller säga att ”det var inte egentligen något”. Backar alltid bort från ”farliga känslor”😛

  3. Jag tror alla gör det till viss del. Men jag har aldrig mött någon som är så skicklig på det som du😛

    Men kan du verkligen inte leva dig in i filmer och böcker på ett känslomässigt plan, som med musiken?

  4. Böcker ja (har du inte sett mig gå omkring som en zombie efter att ha läst en bra bok?). Filmer, för bra – det är ju som om man var där. Därför har jag för vana att bryta bort mig nu och då för att kunna hålla mig någorlunda till verkligheten…

    Alla måste ju vara skicklig på något😉

  5. xD

Kommentera

 
