Processen – Franz Kafka

Processen hör till den klass böcker som man känner sig skyldig att läsa, trots att den är tråkig. För att man har köpt den, man har börjat på den, den är klassiker (en av ”de stora” böckerna), och inte vill man ha slösat bort sina 5 euro…

Ikväll började jag på en ny bok och har läst 311 sidor sedan klockan åtta. Med Processen så tog det mig två veckor att komma genom 200 sidor. Problemet var att jag kom knappt genom en sida förrän jag kände mig för sömnig att fortsätta.

Men med i den, nära slutet, så fanns den där delen jag älskar om lagen och vaktmästaren, den som alla är tvugna att läsa på modersmålstimmarna. Det som fick mig att vilja läsa Kafka.

”Alla strävar ju mot lagen”, säger mannen, ”hur kommer det sig, att under dessa många år ingen utom jag har begärt inträde?” Dörrvaktaren märker, att slutet är nära, och för att mannen med sin avtagande hörsel skall kunna uppfatta vad som sägs, ryter han till honom: ”Här kunde ingen annan vinna inträde, ty denna ingång var avsedd bara för dig. Jag går nu och stänger den.”

Oj. Det här kan jag sitta och tänka på i timtal. Vad menas egentligen? En sådan oväntad vändning, som får hela historien att vändas upp och ner…

Läs inte. Det är endast historien om inträde till lagen som är bra, och den kan hittas annanstansifrån, man behöver inte läsa till sida 192 av 204 för att få läsa den.

~ av christa89 på augusti 9, 2008 - 23:43.

Kommentera

 
