Gregorius – Bengt Ohlsson

Tänk vad fel vi kan ha. Vi tror förstår någon, vet hur något förhåller sig, etc men det är bara vår egen trångsynthet. Förutfattade meningar.

I Hjalmar Söderbergs roman Doktor Glas får vi en bild av en avskyvärd person: pastor Gregorius. Boken Gregorius handlar om samma situation – sett ur pastorn perspektiv. Hur genialiskt är inte det?

Bra ide, bra bok, men den slog ingen sträng i mig. Jag kunde inte förstå mig på pastor Gregorius – vi är för olika eller nåt. Vet ni den där känslan man får när man läser en bok och huvudpersonen fattar dumma beslut gång på gång, så att man sitter där och tänker: ”Vad du än gör, plocka inte upp bollen” och så plockar han upp bollen? Det var en sån känsla.

Jag tyckte ändå om den, bara inte otroligt jättemycket – men som sagt så passade den kanske bara inte mig.

~ av christa89 på september 3, 2008 - 22:45.

3 svar to “Gregorius – Bengt Ohlsson”

  1. Jsg alskar bengt Ohlssons metaforer dock…..

  2. Alskar dock Bengt Ohlssons metaforer….harlig svenneangest

  3. Ja – stilen är otroligt bra (fast bättre tyckte jag i hans andra bok ”Hennes mjukaste röst”).

Kommentera

 
