Under en strålende sol – Khaled Hosseini

Min första dansk bok köpt i Danmark.🙂 Jag täcks inte ändå skriva om den på danska, med min grammatik, mitt ordförråd, min stavning. Det skulle antagligen vara förståeligt för det mesta, men mycket smärtsam för alla parter. Jag låter alltså bli.

Jag trodde författaren, en afgan, skrev på ”afganistanska”, och det kan jag ju inte (än), så tyckte danska var lika bra som engelska. Tyvärr fick jag alltför sent reda på att den hade engelska som ursprungsspråk.

Boken handlar om krigets afganistan etcetera etcetera men det som var så strålande var hur han tog två helt olika och oberoende människor, berättade deras hela livshistoria innan de träffade varann, och sedan ordnade det så att de blev mycket nära vänner. Kanske det inte är så märkvärdigt egentligen, men det skulle jag aldrig klara. När han berättade först om den ena och sedan om den andra, och man hade läst på bakpärmen att deras liv fördes ihop, tänkte man: ”Hur i hela världen ska det gå till? Vilken situation kunde det möjligtvis vara?” Och det är det som är så genialiskt.

Blev dock ytterst störd på det sagolika slutet. ”Jag trodde det här var en seriös bok”, tänkte jag. Inget fel med lyckliga slut i sig, bara de passar in, men här var bomber, våldsamma män, hungersnöd och sorg. När den undertryckta kvinnans sagoprins – som hon revs ifrån för många år sen och trodde var död – plötsligt knackar på dörren, trollar bort henne och barnen till ett lyckligt, fredfullt tillvaro och får henne att göra upp med det onda hon hade upplevt, så blev jag så irriterad att jag måste lägga boken ifrån mig en stund.

Så, bra bok, okej. Men inte utan förbehåll.

~ av christa89 på september 15, 2008 - 20:33.

Kommentera

 
