Handbok i konsten att vara social – Nicolas Jacquemot

Det är sällan folk beskriver mig som särskilt social och utåtriktad. Av nån orsak. Så min vän skickade mig den här boken ”bara för att reta mig” (direkt citat).

På pärmen står det:

”Att läsa den här boken är som att hitta ett facit till gåtor man funderat på hela livet … Följ tipsen och du mår bättre.” Expressen

Förväntningsfull öppnade jag boken och började skumma igenom för att hitta dessa svar! Ganska snart märkte jag att det allra allra mesta bestod av tips av sorten ”undvik grova skämt när du är på formella tillställningar”. Den som har funderat på den här hela livet utan att räkna ut det har problem, tycker jag. Det krävs mer än en bok.

Här är en av mina favoritdelar – en lista över sånt som man ska undvika gällande kroppsspråk.

  • Puta med läpparna
  • Snörpa på munnen
  • Stå med öppen mun
  • Snabba upprepade blinkningar
  • Himla med ögonen
  • Rynka på näsan
  • Titta ner eller åt sidan när du pratar med någon eller inför en grupp

Jag älskar det här! Jag ska inte avslöja hur länge jag kan sitta (ensam, så klart – det är definitionen på att vara osocial) och fnittra över listan. Försöker föreställa mig nån som går ut på en fin middag, och gör alla de här samtidigt. Jag skulle genast pröva, ifall jag vågade och kunde låta bli att brista ut i skratt!

Så jag ger den här boken fem av tio stjärnor. Den är totalt oanvändbar, men dess humorvärde är nog värt en hel del! xD

~ av christa89 på oktober 23, 2008 - 0:19.

2 svar to “Handbok i konsten att vara social – Nicolas Jacquemot”

  1. Ehm!

    Har du någonsin tänkt på att om du faktiskt provade på att följa några av dessa ”tips” (som onekligen är ganska skrattretande egentligen😛 ) och inte bara smutskasta och skratta åt dem kanske du faktiskt skulle ses som mer social? (Och ja, det ÄR en fördel att bli sedd som social).

    Jag tror du har fått själva iden med boken lite bak-och-fram😛 klart alla *vet* att det är så, men än¨å är det många som obevist gör det. Tänk vilken social och bra värld vi skulle leva i om alla levde efter denna bok till punkt och pricka😀 Typ ”Prylbibeln” (butiken Teknikmagasinets katalog, som Cohen och Davis förresten säkert skulle älska) fast med SOciala tips istället för tekniska produkter😛

    Ja, där har vi svaret på alla världsproblem.

  2. Alla som inte följer de här råden automatiskt, förrän de får boken, har PROBLEM!

    Prylbibeln är så *bäst*! Det är klart vi känner till den…

    Världsproblemen har väldigt lite att göra med hur social människor är. Det kräver tyvärr mer än en så, men det kan vi gå in på en annan gång.

Kommentera

 
