Män och kvinnor

Jag har alltid tyckt mera om män än kvinnor. Jag menar inte det här på något snuskigt sätt. Kvinnor är tråkiga, intresserad av shopping och princessor och så vidare och vidare och vidare. ”Kvinnor ska göra det som förväntas av dem”, säger könsrollerna. ”Män ska göra det oväntade, bryta mot reglerna.” Det här är varför jag alltid som liten önskade att jag var en pojke. Pojkar har roligare, helt enkelt. Jag är också mer rädd för män, just för att de kan vara oförutsägbara. Det här är ju bara min världsuppfattning, och till och med en förenklad bild av min världsuppfattning. Det finns massor av undantag etcetera.

Kvinnor är marsvin. Män är kattor.

Fast å andra sidan, män och kvinnor är bara dumma på olika sätt. Det har jag och mina bröder kommit fram till. För män är ofta lika ofattbart dumma som kvinnor, bara det att handväskor byts ut mot bilar, skvaller mot skryt. Man blir olidligt trött på båda. Människor tar jag gärna i små doser. Vad skulle jag göra utan ett eget rum?

Det är kanske bara det att jag inte vet hur man ska vara med flickor. Jag har alltid haft pojkar runt omkring mig. Det känns mycket lättare att hantera någon som slår eller förolämpar än någon som brister ut i gråt. Å andra sidan så har jag lärt mig att för att en kvinna ska accepteras som en like av män måste hon vara överdrivet bra på att bete sig som en man. Gömma känslorna, avsky ljusröd och shopping, knappt prata överhuvudtaget. Vara bra med verktyg. Aldrig, aldrig vara rädd för eller äcklad av något.

~ av christa89 på november 9, 2008 - 22:45.

3 svar to “Män och kvinnor”

  1. Woaw…….vilka tankar!!!!! Ska du flytta in i en grotta som eremit, eller???? Ha! Nej bara skoj. Ja, det ÄR krångligt med kvinnor, det måste jag hålla med om….för mycket känslor hela tiden och inte så mycket logik alltid…men, men…..man får försöka att förstå, för man är väl inte alltid själv så lätt att komma underfund me!?!?!? Eller vad säger du????? Du skriver BRA!!!! Kram

  2. Det kan mycket väl hända att en eremits grottliv skulle passa mig.😛

  3. Det tror jag att det skulle göre😛

    Du borde se den gamla TV-serien ”Married (with children)”. Snacka om man vs. kvinna, fördomar, könsroller, etc. Allt väldigt ironiskt men roligt😛

    Och sedan har vi ju den eviga könsrolls-debatten i Sverige (feminist, någon?). Förr handlade det om mer uppenbara saker, som att kvinnor skulle ha rösträtt och så. Nu när de har det har feminismen spårat ur, och plötsligt är det nästan fult att vara feminist (nu kämpar de mot de traditionella mamma-rollerna, vilket strävar mot naturens gång och de naturliga skillnaderna mellan kvinnor och män). Det lärde jag mig i Halal TV, ett TV-program av tre muslimska kvinnor. Snacka om att bryta fördommar!😛

Kommentera

 
