Kettys blues – Eddie Thomas Petersen

Jag har alldeles alldeles nyss läst den här boken till slut, och är nästan frestad att skriva om den på danska eftersom det var språket jag läste den på. Men mitt ordförråd, mina prepositioner, och särskilt min stavning talar emot det. Så jag låter bli – kanske om ett halvt år?

Den här boken var en deckare :O jag läser aldrig, aldrig deckare! Jag tog emot den här för att jag var lite desperat gällande böcker, särskilt danska böcker. Ändå var den förvånadsvärt bra, och jag kunde kanske tänka mig att läsa en till av författaren.

Det som räddade boken var det att man såg båda sidor. Man var inte tvungen att sitta och försöka räkna ut vem som hade mördat Ketty och varför och hur det gick till, utan man visste helt från början. Så följer man å ena sidan mördaren, som försöker lura omgivningen genom att täcka över sitt dåd, att leva vidare. Å andra sidan ser man polisen, som försöker lista ut vem som hade gjort det.

Man känner med mördaren, som egentligen inte hade för avsikt att döda Ketty, och med polismannen, som har en massa problem i sitt liv och det att han inte kan hitta mördaren gör det hela bara värre. De två – mördaren, polisen – råkar faktiskt bli vänner eftersom polisen inte vet att Arne är mördaren.

Så får man en ”tänk hur annorlunda allt kunde vara”-känsla. Det gillar jag.

~ av christa89 på november 20, 2008 - 1:29.

Kommentera

 
