Småkryp

Jag börjar ha den smått eccentriska hobbyn att ta dåliga foton av småkryp istället för att jobba. Sedan, eftersom det är ju vist att vara diskret när det gäller sånt, skriver jag om det här. Hmm.

Småkryp nummer ett är en tusenfoting eller hundrafoting eller – nå, räkna själv.

img_0555

Golvet är väldigt smutsigt för att jobbet jag smitar ifrån råkar vara dammsugning. Men! Tänk om jag fortsatte dammsuga, så skulle krypet gömma sig från ljudet, och så såg jag den aldrig mer – då kunde jag inte fota den! Och då kunde ni inte beundra den här! (Bonustips: dammsuga låter på danska som ”stå-sua”. Ja, Johan, jag VET att det inte skrivs så. Men det låter ju så!)

Här är en bild av en mygga med konstiga horn. Bilden är lite abstrakt för, som sagt, hobbyn går ju ut på att ta DÅLIGA foton. Ha lite fantasi nu.

img_0424

Här är en spindel som förbereder en fantastisk festmåltid. Mmm… Flugan är alltså mycket större än själva spindeln, som finns på flugans nedre vinge.

img_0407

Och till sist: minns ni spindeln som skulle få ungar? En dag såg jag att den hade blivit misstänksamt platt, och visst, i hörnet var en stor fluffig spindelvävsboll med en svart massa inuti. Inte så svårt att räkna ut.

img_0561

Tusentals spindlar ville jag som sagt inte ha, så jag skrapade geggan så försiktigt som möjligt på ett papper – svårt, för spindeln hade gjort jobbet ordentligt och det var ordentligt fästad till väggen – och omlokaliserade hela allting utomhus. Spindeln kunde inte göra så mycket åt det, stackarn. Jag tog henne med och dumpade henne på ägg/vävmassan. Som om de överlevar, men jag försökte iaf.

~ av christa89 på november 25, 2008 - 9:55.

Kommentera

 
