Hur datorer underlättar mitt liv.

Att printa något lyckas alltid bli en oförglömlig upplevelse. För att säga det så.

I och med den nya printern samt en fungerande nätuppkoppling trodde jag mina problem var över. Det var bara att gå över till husdatorn och klicka på ”printa”. Men. Husdatorn är störd på många vis – kan det vara för att den inte hade något virusskydd i lång tid? Nääää… Ett av dess problem är med Acrobat Reader, det som krävs för att kunna läsa pdf-filer. Och jag ville printa just en pdf-fil.

Så, då måste jag hämta min bärbar dator för att koppla printern till den istället. Eftersom alla kabler är ihopbundna kunde jag inte få printerkabeln mer än 15 cm bort från baksidan av själva datorn, vilket betydde att jag måste ligga på rygg under datorbordet med min laptop på magen. Väldigt bekvämt.

Där ligger jag och försöker ställa in printern så att jag kan använda den. Den vill inte installeras utan CD (rimligt) och man kan inte printa om man inte har installerat printern först (mindre rimligt). Så måste jag kravla upp från under bordet, hämta CD:n, och köra installationsprogrammet. Det misslyckades för datorn inte lyckades hitta installationsprogrammet – hallå suck här, det här är installationsCD:n! Ut från under bordet, hämta installationsguiden där det står bara att man ska titta på hemsidan, in under bordet, in till hemsidan, och där finns installationsfiler tillgängliga. Okej, då testar jag det.

Det började se mera hoppfullt ut, installationen körde nästan till slut, där den fastnade. Jag råkade vara på en tålmodig och givmild humör och beslutade att ge den så mycket tid den ville ha, och göra annat på datorn under tiden – fortfarande liggande under bordet. Aj. Min dator började få låg batteri, märkte jag, så än en gång ut från min ytterst bekväma ställning för att hämta kabeln. Jag kom snabbt tillbaka och kopplade in datorn – men då sade batteristatus-saken ”Plugged in, not charging”!

Panik, stress, hyperventilera, svim! Jag kopplade kabeln in och ut, hjälpte inte. Bytte kabel, hjälpte inte. Skrek och slog huvudet mot väggen, hjälpte inte. Till slut släckte jag bara datorn för att den inte skulle dö av sig själv.

Det här hade hänt mig en gång tidigare men jag kunde inte komma ihåg vad det var jag gjorde för att fixa det. Jag sökte på nätet på husdatorn och fann det här blogginlägget. Tydligen har en massa människor samma problem, och surprise surprise, det är Vista. How do I love you, Vista? Let me count the ways. 1) Graphics 2) Umm, well… let’s stick with one.

Whoa, blev lite till engelska där. Jag ska behärska mig.

Nå, jag startade min laptop igen, och det funkade! Halvt jee.

Däremot så dödade jag husdatorn :S för jag var tvungen att starta om den, och det stod nåt om att några installationsinställningar hade ändrats (d.v.s. hade jag kopplat printern in och ut) och att man skulle ha Windows installationsCD för att gå vidare. Det här hade hänt tidigare – som sagt så är den där datorn lite störd. För det första så har vi tappat bort den CD:n, och för det andra så orkade jag faktiskt inte med flera datorproblem för tillfället, så gav upp. Som tur så fungerade datorn igen idag…

Nu tänker jag vara tråkig och på säkra sidan, och omvandla pdf-filen jag ville printa till en word-fil eller nåt och skicka till min epost så att jag kan komma åt den från den andra datorn och äntligen äntligen printa den. Vilket besvär!

~ av christa89 på december 9, 2008 - 23:05.

Kommentera

 
