Glad Runebergsdag!

Hade lite extra tid igår, så jag tänkte baka någonting. ”Runebergsdag är väl nångång i Februari, va?” tänkte jag. Så Runebergstårtor blev det, och senare tittade jag på kalendern och såg att det faktiskt VAR Runebergsdag! Tänk ändå!😀

Och mmm, vad goda de var. Jag lyckades fullständigt förföra de stackars oanande danskarna. Det roliga var att det här var bara ett skolrecept som tar 10 minuter att blanda ihop – jag har testat ett ”riktig” recept också, som var krånglig och tidskrävande, men det här receptet slår det andra fullständigt:

Runebergstårtor ca 12 st.

1 ägg

1½ dl socker

1 dl vispgrädde

1 dl mald mandel

2 dl skorpmjöl/kaksmulor

1½ dl (150 g) smält smör/margarin

1½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

till garnering: röd sylt och sockerglasyr

Vispa ägget och sockret till skum. Tillsätt grädden, rör om. Rör ned mandeln, skorpmjölet och matfettet. Blanda mjölet och bakpulvret och rör om. Fördela smeten i pappersformer och grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter. Garnera.

Och här är en bild, för er att dregla över. Bilden togs från den här sidan.

9264-runebergintorttu

~ av christa89 på februari 6, 2009 - 13:06.

Kommentera

 
