Pengeby

Flickorna spelar ett online spel som heter pengeby, där skolålders barn lär om att räkna pengar, att spara upp till olika saker som de vill köpa, att arbeta för sina pengar och så vidare – helt enkelt värdet av pengar.

Men jag kan inte låta bli att skratta åt det! Man far in i butiken för att köpa något med sina ”pengar” som man har tjänat ihop på spelet, och när man klickar på damen för att köpa den nya CD-spelaren säger hon: ”Den er fin! Haver du penge nok til at købe den?” Eller ibland säger hon: ”Hvis du køber den, hvor mange penge har du så?”

Jag kan aldrig låta bli att föreställa mig en riktig kassörska i en riktig butik. ”Har du verkligen pengar till den där? Den ser alltför dyr ut till dig. Hur mycket pengar har du kvar efter det? Har du faktiskt tänkt på att du ska ha pengar till mat, också?”

Om jag någonsin får ett kassörjob tänker jag testa. Man skulle få några riktigt intressanta ansiktsuttryck…

~ av christa89 på mars 13, 2009 - 1:11.

Ett svar to “Pengeby”

  1. Om du någonsin fick ett kassajobb skulle du se ut som Maria gjorde på Prisma, om du kommer ihåg det: övertrött och uttråkad 😛

Lämna en kommentar