Frøken Smillas fornemmelse for sne – Peter Høeg

Än en gång läser jag Høegs fantastiska bok, och än en gång är jag fascinerad, lamslagen, förtrollad. Här är någon som som ser längre än sin egen näsa, ”thinks outside the box” och med sina minst sagt eccentriska personer vänder livet på huvudet.

Första gången jag såg den här boken var på hyllan i engelska klassen, i årskurs åtta, och eftersom jag tyckte läsning var en mycket bättre tidsfördriv på engelska timmarna än att lyssna, så läste jag den. Slukte jag den. Ett par år senare läste jag den på danska för ett modersmålsprojekt (svenskaprojekt) under kursen ”Nordiska språk”. Det gick förvånandsvärt bra att läsa på danska, trots att jag aldrig hade testat det förr. Nu bor jag i Danmark och jag hittade den i en andrahandsbokaffär, och självklart måste jag  köpa den!

Det konstiga med den här boken är att man får en känsla av att handlingen är oviktig. Boken kunde handla om vad som helst, och efteråt hade jag svårt att komma ihåg vad som hände. Det som var viktigt, och som fastnade, var en känsla av att världen inte kan beskrivas och klassificeras, att man är mycket mer bunden av tradition och det västerländska tankesättet än man vill tro, och att det inte behöver vara så.

Fröken Smilla själv? Härlig härlig, jag bara *älskar* den här personen!

Läs läs läs!

~ av christa89 på mars 14, 2009 - 22:12.

Kommentera

 
