Den magiska blogfen

Det var en gång en gång, och på gången gick blogfen. Blogfen var en magisk varelse, som tyvärr endast kunde prata svenska. Feer från andra länder tyckte svenskan lät konstig, i deras öron lät det som ”blog blog”, och därav uppstod namnet ”blogfen”.

Vår historia utspelar sig en vackar dag i det sköna landet England. Blogfen hade åkt dit med avsikten att lära sig svenska, så att de andra feer skulle sluta mobba honom. ”Jag SKA lära mig engelska!” utropade han mycket bestämt. Ändå skämdes han över att gå på språkkurs – människor gav den lilla fen så konstiga blickar att han blev alldeles röd och darrig. Hur skulle vår hjälte klara det här?

Men han är inte hjälte för ingenting. ”Jag läser bara skyltarna,” bestämde han. ”Det är i alla fall en början.” Så gick han igång. ”PUB”, såg han. ”Det är kort och bra, och måste vara viktig eftersom det är skrivet med så stora bokstävar.” Blogfen vandrade vidare. Näst så såg han ett papper ligga på marken. Den hade mycket text på – en bra chans att lära sig mycket på en gång! Såhär stod det:

Dear parents:

It has come to our attention that several pupils are infested with lice. Please speak to your child(ren) about the importance of head hygiene, including not sharing combs or touching other pupils’ hair. Thank you for your understanding.

Sincerely,

Jack Mulligan, Headmaster

Blogfens huvud dunkade. Det enda som han kunde komma ihåg av den långa texten var ordet ”lice”, som påminde honom om hans vän Lise. ”Jag vill vila mig lite,” tänkta han, och sökte efter en rastplats. Slutligen stapplade Blogfen bara över till ett träd och föll ihop under det, medan orden snurrade i hans huvud. ”Rast. Lise. Lice. Pub. Lice-Lise. Pub-Rast. Jag vill ha en rast från Pub-Lise. Pub-Lice-Rast. Publicerast.”

Blogfen föll äntligen i sömn, och han sov så djupt och så länge att mossa började växa på honom. Efter en tid kunde man inte se honom längre. För allt jag vet drömmer han fortfarande om publicerast och licelise.

Och slutligen vill jag påminna om att den gamla blogfen och allt som publicerast fortfarande finns kvar!

*******

Inspiration härifrån.

~ av christa89 på juni 4, 2009 - 1:27.

Kommentera

 
