Det bådar illa

Det är otroligt mycket rönnbär i år, jag har aldrig sett liknande. Enligt vad jag har hört finns det två teorier om rönnbär: att ”träden inte orkar med två bördor samma år”, alltså att om det är mycket bär blir det inte mycket snö, men också att det finns mycket bär de år fåglarna kommer att behöva extra mat. Vi ska långt norrut, till lappland, var vintrarna brukar vara nog så hårda. Så även om jag saknade vintern förra året tror jag att jag kommer att få helt nog med vinter innan året är slut. Man kan gissa vilken teori jag hoppas på.

För att göra saken värre så har bladen redan börjat gulna, såhär i mitten av augusti. Kan inte bero på torka, har vi konstaterat, inte det här året. Vilken slutsats har vi då dragit? För mycket regn. Det är nog därför träden gulnar. Och rönnbär, som alla vet, kan inte bära två bördor samma år.

~ av christa89 på augusti 28, 2009 - 20:38.

Kommentera

 
