Vad(då) smart!

Jag är lite snobbig när det gäller skrivfel i alla fall, särskilt på reklamtexter. Men när texten dessutom handlar om intelligens?

A&H, varuhuset för dom smarta! skrek skylten. ”Dom” som inte vet at ”dom” är talspråk borde inte få skriva reklam. Borde hellre stå: A&H, varuhuset för dom som önskar de var smarta!

~ av christa89 på augusti 29, 2009 - 20:40.

3 svar to “Vad(då) smart!”

  1. Det här har jag haft en del om nyligen (vi hade en lång ”dom-de-dem” diskussion i skolan), och det vi konstaterade var att det i seriösa texter (självklart) inte bör stå ”dom”, men att det troligen kommer vara så i framtiden. Och att det egentligen inte är fel att skriva det.

    I reklam är det dessutom ännu friare. Ytterst få reagerar på ett ”dom”, och just för att det är så (att ytterst få reagerar) är det inte ett egentligt fel.

    Läs förresten Fredrik Lindströms (han i Värsta språket, som vi brukade se på svenskalektionerna i Finland) Världens dåligaste språk. Där tar han upp sånt här, och han är relativt positiv till språkets naturliga utveckling (både skrift och tal), och att man inte ska motarbeta ändringar som ”sämst-dåligast” eller ”de-dom”.

  2. Jag läste nåt helt nyligen som sade motsatsen, att det fortfarande var fel, men eftersom jag inte minns vad det var precis så är det bäst att inte ens försöka argumentera. Så jag böjer mig för ditt överlägset vetande, eller nåt.

    Men ”dom” stör mig fortfarande.

  3. Ja, alltså, det är ju fortfarande fel. Men det kommer troligen inte att vara det i framtiden. (Ser att jag påstod att det INTE är fel i dagsläget, men det är det alltså).😛

Kommentera

 
