Jag är tillbaka! Nej, på riktigt den här gången.

”När man kommer tillbaka ska man göra det med en smäll”, tänkte jag, men kom inte på något sätt. Så jag tänker komma tillbaka med en dikt istället, inget i världsklass men en dikt i alla fall.

Om det var Mahler som hade teorin:

(barnets utvecklingsstadier)

Spädbarnet känner bara sig självt,

Så småningom mamman:

”Mamma-jag-jag-mamma”

”Skrik-tröst-mat-vi,VI”

Barnet lär känna andra

och så småningom upptäcker det ett jag

Och att jag är jag och inte dom.

***

Mahler(?) kunde ha utvidgat teorin:

(världsåskådningens utvecklingsstadier)

Barnet känner bara sin värld,

Så småningom tonåren:

”Föräldrar-jag-jag-föräldrar?”

”Skrik-smäll-vemärJAG?”

Man lär känna andra

och så småningom upptäcker man ett jag

Och att jag är jag och inte dom.

~ av christa89 på oktober 11, 2010 - 10:08.

2 svar to “Jag är tillbaka! Nej, på riktigt den här gången.”

  1. När kommer du tillbaka till oss? Har Nicola här just nu….

  2. Ja, säg det… förhoppningsvis har jag några dagar i Stockholm i början på december? Hälsa Nicola!

Kommentera

 
